Wat is Flow?

Wat het niet is

FLOW stimuleren betekent niet dat mensen altijd “happy” moeten zijn. Want – eerlijk – hier gaan mijn haren van recht staan.

Het gaat helemaal niet over de integratie van een “vrijheid, blijheid” cultuur. Méér nog té veel liefde is moordend. Mensen hebben leiderschap nodig om het beste van zichzelf te laten zien.

Het gaat om een ultieme mix tussen daad- en draagkracht. Zodat we samen uitdagende doelen kunnen realiseren en harde besluiten kunnen nemen op een verbindende manier.

Wat het wel is

Flow is het gevoel dat mensen krijgen als ze volledig opgaan in hun werk. Als plezier, sterktes én betekenis samen komt. Dat is een moment van volledige betrokkenheid, gedrevenheid én ultieme focus. Pas dan komt het beste in onszelf naar boven.

Flow

op niveau van

het individu

In mijn loopbaan was ik in meerdere rollen actief voor verschillende organisaties. Steeds was er een inhoudelijke match. Maar de match met de organisatie bleek wisselend, ook al was er steeds een goede eerste indruk.

Ergens onderweg ben ik de verbinding kwijtgeraakt. Daar ergens huist het verschil tussen een job degelijk willen uitvoeren en oprecht geven om het slagen erin.

Letterlijk een hart connectie ervaren en jouw hart openstellen. Zo vertaal ik het verschil.

de organisatie

Op organisatieniveau kan de impact immens zijn. Het levert meer op dan louter de som van de individuele krachten of persoonlijke motivatie.

De intensiteit van energie verschilt van bedrijf tot bedrijf. Sommige organisaties hebben een sterke collectieve kracht, anderen hebben dit veel minder. Bedrijven met een hoog energiepeil hebben al hun medewerkers gemobiliseerd om samen te werken en zo grootse resultaten te realiseren.

Bedrijven met een laag energiepeil ontbreekt het aan dergelijke energie. Hun medewerkers voelen zich emotioneel ver verwijderd van de bedrijfsdoelstellingen of ervaren weinig spanning of hoop. Ze bevinden zich in een “slaaptoestand” en berusten op de status quo. Ze missen de vitaliteit en ambitie om te verbeteren of iets nieuws of anders te willen bereiken.

Je herkent deze bedrijven aan het gebrek aan uitdaging, gemiste kansen, verspilling van talent, cynisme, frustratie en middelmatigheid als norm…

Je bouwt het op, elke dag opnieuw

Je realiseert dit als organisatie door te investeren in groei op drie niveaus:

Het is pas als we die drie niveaus kunnen aanpakken, dat we spreken van impact op het bedrijfsresultaat. Let op: dit is een marathon, geen sprint. Een voortdurende en consistente aanpak is dus nodig.

Die flow in jouw organisatie krijgen gebeurt dus niet in 1-2-3.

En het rendeert!

Bedrijven die erin slagen om voor meer flow te zorgen op de werkvloer, creëren een onderscheidend voordeel want ze:

Dat er veel groeipotentieel is, leren ons deze cijfers:

Meer flow op de werkvloer, maar ook in de samenleving, krijgen. Dat is onze grootste drijfveer. De flow beweging is ingezet en valt niet te stoppen.

Doe jij met ons mee?